Beoordeeld met 5,0 - Google reviews
Meer dan 750 bedrijven gingen u voor
Ruim 4000 fiscale aangiftes per jaar
Meer dan 16 jaar ervaring

Bedrijfsovername: wat te doen met het huidige personeel?

Wanneer een bedrijfsovername plaatsvindt is de overnemende partij verplicht om alle personeelsleden over te nemen. Hierbij behouden zij al hun huidige arbeidsvoorwaarden. In deze blog vertellen we u graag meer over de rechten van het personeel bij een overname en welke uitzonderingen hierop van toepassing zijn.

Ontslag personeel bij overname

Bij een overname bent u verplicht om al het huidige personeel van het bedrijf over te nemen. Bij een overname is het dus aan het personeel zelf om te bepalen of zij bij de onderneming willen blijven. Indien zij dit niet zien zitten is het aan de werknemer zelf om zijn ontslag in te dienen. Ook ziek personeel moet samen met de bijkomende verplichtingen worden overgenomen.

Harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden

Een mogelijke uitdaging bij de overname van personeel is het verschil in arbeidsvoorwaarden binnen het nieuwe bedrijf. Dit komt doordat overgenomen werknemers het recht hebben om hun bestaande arbeidsvoorwaarden te behouden.

Wanneer dit het geval is kan het harmoniseren van arbeidsvoorwaarden na de bedrijfsovername een optie zijn. Dit houdt vaak in dat de werknemers van het overgenomen worden verzocht om een nieuwe arbeidsovereenkomst te ondertekenen volgens de voorwaarden van de nieuwe werkgever. Dit houdt in dat u van deze medewerkers vraagt om in te stemmen met een wijziging in de arbeidsvoorwaarden.

Het overgenomen personeel heeft het recht om dit te weigeren. Als ondernemer moet u dit vaak accepteren, omdat een eenzijdige wijziging van arbeidsvoorwaarden (zonder instemming van de werknemer) alleen in uitzonderlijke gevallen is toegestaan. De wens om arbeidsvoorwaarden te harmoniseren op zichzelf is geen geldige reden voor een eenzijdige wijziging.

Uitzonderingen ontslag

Zoals benoemd, zijn er een aantal uitzonderingen op de regel. U bent namelijk niet verplicht om het huidige personeel van het overgenomen bedrijf over te nemen als er sprake is van:

  • Faillissement binnen het overgenomen bedrijf
  • Drastische veranderingen binnen de werkzaamheden van het bedrijf

Indien één van deze situaties van toepassing is, kunt u vaak zelf bepalen of u personeelsleden mee wilt nemen en indien nodig welke.

Informatieplicht van de overname richting het personeel

Bij een bedrijfsovername is het van belang om het personeel tijdig en correct te informeren over de veranderingen die zich zullen voordoen. Deze informatieverstrekking wordt de informatieplicht richting het personeel genoemd.

Concreet houdt de informatieplicht in dat de huidige eigenaar verplicht is om de werknemers te informeren over de overnameplannen en de mogelijke gevolgen hiervan voor hun arbeidssituatie. Dit omvat onder andere:

  • Het tijdstip en de redenen voor de overname;
  • De identiteit van de nieuwe eigenaar;
  • Eventuele veranderingen in de organisatiestructuur;
  • De gevolgen wat betreft de arbeidsvoorwaarden;
  • De toekomstplannen van de nieuwe eigenaar met betrekking tot het bedrijf en het personeel.

Het is belangrijk dat deze informatie tijdig wordt verstrekt, zodat het personeel voldoende tijd heeft om zich voor te bereiden op de veranderingen en eventuele vragen of zorgen kunnen bespreken. Het doel van de informatieplicht is om transparantie en duidelijkheid te bieden aan het personeel. En, om zo de overgang naar de nieuwe situatie zo soepel mogelijk te laten verlopen.

Pensioenregeling personeel na overname

Wanneer u een eigen pensioenregeling heeft, kunt u het overgenomen personeel hierin onderbrengen. Indien dit niet het geval is bent u verplicht om de pensioenregeling van de vorige werkgever over te nemen. Het opgebouwde pensioen van voor de overname blijft staan. Hier heeft het personeel dus nog altijd recht op.

Let op: het is belangrijk om te controleren of alle premies voor opgebouwde pensioenrechten zijn betaald door de vorige werkgever. Indien dit niet het geval is bent u hier als nieuwe werkgever voor aansprakelijk.

Financiële gevolgen overname personeel

Het overnemen van het voltallige personeel heeft de nodige financiële gevolgen voor uw bedrijf. Het is dan ook verstandig om vooraf goed uit te zoeken hoe het kostenplaatje er in de nieuwe situatie uit komt te zien. Bij BVR Advies kijken we graag met u mee en helpen we u om een duidelijk beeld te krijgen van de financiële gevolgen van een bedrijfsovername.

Ontvang onze nieuwsbrief met fiscale tips

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

logo King software
logo Exact
logo snelstart